En profil en face

Dick Harrisons populärhistoriska krönikor i SvD läser jag med nöje och till fromma för min bildning. Dagens artikel utgör inget undantag. Den handlar om storvesiren İbrahim Pascha och hans roll i en svekfull maktkamp män emellan. Storvesiren pissade inte längst.

Men hallå! Visst påminner den så tragiskt framlidne herr Pascha starkt om någon, bärande ett högaktuellt attribut? Ledtråd: en av våra största tv-profiler, och då inte bara i bildlig mening. Kolla facit genom att klicka på bilden.

På ett halvår när – en bildordgåta

Höstdagjämning på söndag, halvvägs in i mörkret. Men hav förtröstan, allt är inte ågren. Till exempel når tredjederivatan av solståndet sitt maximum just då! Bara en sån sak! Om det mot all förmodan inte skulle hjälpa kan en se framåt, eller bakåt, alltefter tycke och smak. Det ska vi göra nu, närmare bestämt bakåt till sistlidna vårdagjämning, halvvägs in i ljuset. Med bilden följer en ordgåta. Klicka på rutslingan för facit.

Skärlövs hamn, mars 2018. Foto: Lars Jernberg.

Ledtråd: dubbel-v.

Maskulistiskt initiativ valet 2018

Årligt återkommande event, typ jul, är journalistens bästa vänner. Bara att gräva fram förra årets artikel och om, mot all förmodan, det visar sig nödvändigt göra smärre uppdateringar. Svenskens tio-i-topplista med pizzor på nyårsdagen brukar när allt kommer omkring inte vara föremål för särskilt omvälvande omkastningar. Likaså är tipsen hur en ska klara oxveckorna fram till januarilönen precis lika gångbara år efter år. Och så håller det på, med gängse deklarationsråd i mars-april, i augusti hur en tacklar slut-på-semester-ångesten, i september stort julmusttest, i oktober reportage om den traditionsenliga semmelpremiären och i november rapport om att julhandeln väntas slå nytt rekord. Bara som exempel.

Även valet erbjuder motsvarande förmånliga återbruk, om än bara vart fjärde år. Inlägget nedan kunde sålunda mina trogna bloggläsare låta sig skärras av redan 2014. Icke förty har jag bemödat mig om en viss statusuppdatering och dessutom är bilderna något uppiffade.


Vid förra valet kunde bloggen rapportera om att en grupp partifysiker vid Uppsala universitet under ledning av professor Stina Stursk hade funnit ett nytt antiparti. Hur är då läget inför årets val? Faktiskt än jävligare, menar en av forskargruppens medarbetare, tek. spinndr. Wolfram Tungsten:

– Vi har dessvärre kunnat konstatera att det höggraviterande, skitstora bruna hål som redan vid förra valet hade skapats av antipartiet nu har vuxit sig än skitstörre. Hotet om slukande av hela landet om väljarna inte reagerar har uppgraderats till en klass 2-varning.

Exklusivt i bloggen, antipartiets kampanjbilder:

Samlade i ett bildspel:


Förlagorna är kampanjmaterial från 2014 för Feministiskt initiativ:

 

Om en bildmekanikers vedermödor

Den primära tanken med det nyligen publicerade bildspelet Fyllkatt – the movie är att, med utgångspunkt från en av mina stillbilder, lyfta fram den särskilda humoristiska eller parodierande effekten som kan uppnås med rörliga bilder. Bildspelet kan också ses som ett exempel på vad som skulle kunna benämnas ”från ax till limpa” (inte att förväxla med ”från tax till limpa”), där de manipulativa ingreppen tydliggörs. Här är en ny, liknande ”filmatisering” fast av än tydligare instruktiv karaktär:

#haschtagg – the movie
(Filen är skapligt stor, så hav tålamod om linan är slö.)

Häromdagen kom en oroväckande nyhet om att Europaparlamentets rättsliga utskott har röstat ja till förslaget om en upphovsrättsreform som riskerar att strypa friheten på internet.

Om förslaget blir verklighet skulle det innebära avgifter för att länka till andra hemsidor och, inte minst, att plattformar som exempelvis WordPress och Facebook skulle tvingas installera filter som sorterar bort upphovsrättskyddat material som delas av användare.

Hur filtreringen skulle gå till är dock osäkert. Var går gränsen för upphovsrätten? För att inte riskera dryga böter kan det leda till att plattformarna hellre fäller än friar, dvs. filtrerar bort material som egentligen omfattas av upphovsrätten för skaparen av just det materialet, inte för skaparen av förlagan. Med ett automatiserat förfarande är risken för vad som skulle innebära ren censur än större.

I ett uppmärksammat fall i Högsta domstolen från så sent som 2017 friades en konstnär som använt en fotografs verk som förlaga. Det korta utslaget berör i högsta grad mitt bildbloggande. I all synnerhet gäller det punkt 13 i domskälet:

Parodier och travestier nämns i motiven som speciella former av efterbildningar av verk som brukar vara självständiga verk och inte bearbetningar (se NJA II 1961 s. 81). Travestin har ett helt annat syfte än bearbetningen. Den vill inte använda förebilden för att nå en effekt av liknande slag utan fullföljer ett för förebilden främmande syfte. I nära men fri anslutning till det äldre verket skapas därmed ett verk till vilket det äldre verket helt träder i bakgrunden, ett verk som då i regel är att anse som nytt och självständigt.

Vad jag förstår skulle alltså en sådan EU-reform, i vart fall de praktiska effekterna därav, stå i strid med andemeningen i svensk lag. I teorin skulle jag troligen kunna stämma WordPress om mitt material filtrerades bort, men i praktiken kommer det naturligtvis inte ske, om inte annat än av ekonomiska skäl. Den starkes rätt.

The Complete 2018 FIFA World Cup

I ren och skär filantropisk anda har jag till fromma för bloggens alla tittare som egentligen föredrar mid- och högsommarens traditionella begivenheter låtit sammanfatta allt väsentligt i herrarnas fotbolls-VM som hänt och kommer att hända, redan så här i inledningen av allt sparkande på ben och boll: